Kontrola biletów

Zasady i warunki prowadzenia kontroli biletów w pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie zostały określone w REGULAMINIE KONTROLI BILETÓW - przyjętym Zarządzeniem Dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie.

 

Informujemy, że od 1 lutego 2016 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA nie zajmuje się już kontrolą biletów w pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Obecnie podmiotem uprawnionym do kontroli biletowej w środkach Komunikacji Miejskiej w Krakowie są

Zakłady Wielobranżowe „Renoma” Sp. z o.o. z filią w Krakowie,
ul. Wileńska 2 A
31-413 Kraków,
tel. 12 306 77 11,
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. ,
nr konta: 65 1090 1098 0000 0001 3176 8346

Do dnia 31 grudnia 2017 r. MPK SA w Krakowie będzie nadal prowadziło windykację opłat dodatkowych nałożonych do dnia 31 stycznia 2016 r.

Reklamacje i skargi dotyczące wezwań do zapłaty wystawione przed datą 1 lutego 2016 r. należy składać do MPK SA.

 

W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie kontrola biletów odbywa się przez całą dobę. Prowadzona jest przez pracowników spółki kontrolującej, którzy winni być wyposażeni w identyfikator i terminal mobilny służący do kontroli biletów.

 

UWAGA: od dnia 01.01.2017 r. wszystkie identyfikatory kontrolerów mają kolor niebieski.

 

Wzór identyfikatora:

Wysokość opłat dodatkowych:

oplaty dodatkowe

 

W przypadku uiszczenia przez pasażera opłaty dodatkowej i należności za przewóz na miejscu kontroler biletów jest zobowiązany wydać pasażerowi pokwitowanie w formie wypełnionego wzoru potwierdzenia zapłaty.

Wzór potwierdzenia zapłaty (wydruk z terminala mobilnego służącego do kontroli biletów).

Wzór potwierdzenia zapłaty (duk tradycyjny).

 

W przypadku odmowy zapłacenia należności na miejscu kontroler, w celu ustalenia tożsamości pasażera, ma prawo żądać okazania dokumentu potwierdzającego tę tożsamość. Po okazaniu dokumentu kontroler na jego podstawie wypisuje i wręcza pasażerowi, za pisemnym, czytelnym potwierdzeniem, wezwanie do zapłaty należności przewozowej (równowartość biletu jednoprzejazdowego) oraz opłaty dodatkowej.

Wzór wezwania do zapłaty (wydruk z terminala mobilnego służącego do kontroli biletów).

Wzór wezwania do zapłaty (druk tradycyjny).


Należność z tytułu wezwania do zapłaty  należy uiścić w terminie 14-tu dni od daty wystawienia wezwania. Jeżeli pasażer ureguluje należność w ciągu 7 dni od daty przejazdu, opłata dodatkowa zostaje obniżona zgodnie z obowiązującą taryfą.

 

Płatności można dokonać:

- w siedzibie Firmy Z. W. „Renoma” Sp. z o.o. (adres powyżej) w poniedziałki, wtorki, czwartki i piątki w godzinach 08:00 – 16:00 oraz w środy w godz. 10.00 – 18.00,

albo

- przesłać na konto:

Bank Zachodni WBK S. A I/o Gdańsk 

65 1090 1098 0000 0001 3176 8346

 jako tytuł wpłaty należy podać nr wezwania do zapłaty.

 

Każdy podróżny, który jest właścicielem ważnego biletu imiennego, okresowego - KKM lub jest posiadaczem dokumentu uprawniającego do przejazdów ulgowych lub bezpłatnych, którego nie posiadał przy sobie w czasie kontroli, może w ciągu 7 dni od chwili wystawienia wezwania do zapłaty okazać taki dokument celem anulowania. Aby uzyskać anulowanie należy uregulować opłatę manipulacyjną w wysokości 10.00 zł.

Każdy podróżny, który nie ureguluje opłaty lub nie wyjaśni sprawy w terminie może spodziewać się otrzymania wezwania do zapłaty, kierowanego przez dział windykacji.

W przypadku braku reakcji na pisma wzywające do uregulowania należności, po upływie 3 miesięcy od chwili wystawienia wezwania do zapłaty, dział windykacji skieruje do Sądu pozew o wydanie nakazu zapłaty w postępowaniu upominawczym, co zwiększy należność o odsetki ustawowe, koszty postępowania sądowego oraz koszty zastępstwa procesowego. W przypadku braku reakcji na nakaz zapłaty, zostanie skierowany wniosek do komornika o wszczęcie egzekucji zasądzonej przez Sąd należności, co zwiększy koszty zadłużenia o koszty egzekucji komorniczej.

Każdy pasażer, który nie zgadza się z decyzją kontrolera o nałożeniu opłaty dodatkowej, może zgodnie z Zarządzeniem Nr 24/2013 Dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie z dnia 10 czerwca 2013 pkt. 24. r. złożyć pisemną reklamację od nałożonej opłaty dodatkowej. Reklamację można złożyć osobiście lub w formie korespondencji listowej na adres siedziby Filii Z. W. „Renoma” Sp. z o. o. (adres powyżej).

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 24 lutego 2006 r. w sprawie ustalania stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego każda reklamacja powinna zawierać:

1) datę sporządzenia reklamacji;

2) nazwę i siedzibę adresata

3) imię i nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (siedzibę) osoby składającej reklamację;

4) tytuł oraz uzasadnienie reklamacji;

5) kwotę roszczenia (oddzielnie dla każdego dokumentu przewozowego);

6) wykaz załączonych dokumentów;

7) podpis osoby uprawnionej do wniesienia reklamacji.

 

Do reklamacji powinny być dołączone, odpowiednio do przedmiotu roszczenia, oryginały dokumentów dotyczących zawarcia umowy przewozu (w szczególności bilet na przejazd, (...)) oraz potwierdzone kopie innych dokumentów związanych z rodzajem i wysokością roszczenia, w tym poświadczających uprawnienia do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów.

Odpowiedź na reklamację zostanie udzielona niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od dnia przyjęcia reklamacji. Jeżeli wniesiona reklamacja nie spełnia warunków formalnych podróżny zostanie wezwany do usunięcia braków terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania, z pouczeniem, że nieuzupełnienie braków w tym terminie spowoduje pozostawienie reklamacji bez rozpoznania. Wówczas za datę wniesienia reklamacji przyjmuje się datę otrzymania uzupełnionych dokumentów.

 

Reklamacje złożone w formie elektronicznej nie będą rozpatrywane.

 

 

ZASADY POSTĘPOWANIA PODCZAS KONTROLI BILETÓW SKA ważnych na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów PROWADZONEJ W ŚRODKACH KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ W KRAKOWIE - znajdziesz TUTAJ