Wiadomości komunikacyjne

Zintegrowany bilet Przewozy Regionalne – Komunikacja Miejska w Krakowie

ZINTEGROWANY BILET - imienny bilet okresowy, który jest wspólną ofertą biletu odcinkowego miesięcznego Przewozów Regionalnych i biletu miesięcznego Komunikacji Miejskiej w Krakowie.

Już od 1 stycznia 2013r. pasażer dokonujący zakupu zintegrowanego biletu Przewozy Regionalne - Komunikacja Miejska w Krakowie otrzyma bilet w zmienionej formie. Potwierdzenie rodzaju i zasięgu wykupionego biletu na Komunikację Miejską umieszczone będzie na papierowym wydruku imiennego biletu odcinkowego PR a nie jak do tej pory w formie znaczka naklejonego na jego rewersie. Zintegrowane bilety będą sprzedawane przy użyciu elektronicznych systemów sprzedaży PR we wszystkich kasach biletowych PR oraz przy użyciu terminali mobilnych używanych w pociągach PR.

Zwiększa się też liczba opcji przy wyborze biletu miesięcznego na Komunikację Miejską w ramach zakupu zintegrowanego biletu. Teraz kupując bilet zintegrowany można wybrać bilet miesięczny na przejazdy jedną, dwoma lub wszystkimi liniami KMK w I strefie biletowej (Miasto) i/lub jedną linią KMK w II strefie biletowej (Aglomeracja).

ZINTEGROWANY BILET = KOMFORT + WYGODA

ZINTEGROWANY BILET = JEDEN BILET NA POCIĄG, AUTOBUS i TRAMWAJ

Czytaj więcej ...

Godziny otwarcia Punktów Sprzedaży Biletów okresowych w okresie Świąt Bożego Narodzenia oraz Nowego Roku

24.12.2012 (Wigilia),  PSB będą czynne w godzinach:

- ul. Podwale 3/5                                 -7:00 - 14:00

- os. Centrum D bl.7                           -7:00 - 14:00

Czytaj więcej...

Dlaczego linia nr 8 nie jeździ do Bronowic?

Teoretycznie istnieje możliwość skierowania linii 8 na powrót do Bronowic Małych, jednak wiązałoby się to z cofnięciem z tej dzielnicy innej linii tramwajowej. W efekcie poszkodowana zostałaby dużo większa liczba pasażerów niż jest to w tym momencie.

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu projektując nową sieć połączeń Komunikacji Miejskiej opierał się na badaniach przeprowadzonych przez naukowców z Politechniki Krakowskiej, którzy na podstawie informacji o kierunkach przemieszczania się pasażerów w Krakowie opracowali bardzo dokładny model ruchu. Dzięki niemu, oraz przy pomocy zaawansowanych programów symulacyjnych, nasi pracownicy są w stanie bardzo dokładnie kreślić (przewidzieć) kierunki przemieszczania się pasażerów.

W tym momencie jednym z najbardziej obciążonych ciągów tramwajowych w Krakowie jest odcinek pomiędzy Bronowicami a Teatrem Bagatela. Według badań największe zapotrzebowanie na bezpośrednie połączenie z Bronowicami występuje w Nowej Hucie, Nowym Bieżanowie i Kurdwanowie. Dużo mniejsza liczba pasażerów dojeżdża do Bronowic z rejonu Borku Fałęckiego.

Przed marszrutyzacją do Bronowic, w trakcie szczytów komunikacyjnych, dojeżdżało 30 pociągów tramwajowych w ciągu godziny. Było to maksimum przepustowości jaką mogło przyjąć torowisko, a szczególnie skrzyżowanie ul. Królewskiej, Karmelickiej i Alei Trzech Wieszczów. Każdy dodatkowy pociąg na tym ciągu spowodowałby zator i paraliż komunikacyjny. Obecnie do Bronowic, w trakcie szczytów komunikacyjnych, dojeżdża 27 pociągów tramwajowych. Pierwsze obserwacje napełnień na tym odcinku po wprowadzeniu zmian pokazują, że zmniejszenie ilości składów o 3 przy jednoczesnym skierowaniu większego taboru do obsługi linii 24 nie wpłynęło na pogorszenie komfortu podróży, polegającego na znacznym wzroście napełnień w pociągach tramwajowych.

Przygotowując reformę komunikacyjną ZIKiT musiał zdecydować z jakiego połączenia z Bronowicami zrezygnować, gdyż utrzymanie wszystkich linii, przy wprowadzeniu dodatkowych kursów tramwaju numer 24, spowodowałoby znacznie przeciążenie układu komunikacyjnego. Analizowana była każda linia z osobna.

W wyniku badań okazało się, że to właśnie linia 8 przewoziła najmniejszą liczbę pasażerów na całej trasie (Borek Fałęcki – Bronowice Małe). Owszem napełnienie tramwaju numer 8 na całej pierwotnej trasie było znaczne, jednak znakomita większość pasażerów (ok. 90 proc.) poruszała się albo z Borku Fałęckiego do centrum miasta (w tym momencie takie połączenie zapewnia linia 8), albo z Bronowic do centrum i Podgórza (w tym momencie taką podróż można zrealizować przy pomocy linii 13). Tylko niewielki, przeszło dwa razy mniejszy niż z Kurdwanowa i Nowego Bieżanowa, odsetek pasażerów podróżował bezpośrednio pomiędzy Borkiem Fałęckim i Bronowicami.

Reasumując: teoretycznie istnieje możliwość skierowania linii 8 na powrót do Bronowic Małych, jednak wiązałoby się to z cofnięciem z tej dzielnicy innej linii tramwajowej. W efekcie poszkodowana zostałaby dużo większa liczba pasażerów niż jest to w tym momencie.

Najczęściej zadawane pytania dotyczące Komunikacji Miejskiej w Krakowie - część 2

W sobotę (17.11) w Krakowie wprowadzona została nowa sieć połączeń Komunikacji Miejskiej. W związku z tym Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu uruchomił infolinię dzięki której pasażerowie mogą uzyskać informacje na temat nowych marszrut linii autobusowych i tramwajowych. Poniżej prezentujemy kwestie najczęściej poruszane przez pasażerów:

1. Czy linia 482 mogłaby zatrzymywać się na przystanku Mistrzejowice przed pętlą autobusową?

W najbliższych dniach planowana jest korekta rozkładu jazdy linii 482, która będzie obejmowała zatrzymanie linii na przystanku Mistrzejowice przed pętlą autobusową.

2. Czy jest możliwość dokonania korekty obowiązujących rozkładów jazdy?

Pracownicy ZIKiT zapisują wszystkie zgłoszenia dotyczące korekty rozkładów jazdy.

Od soboty 01.12 planuje się wprowadzić pierwsze korekty, dotyczące tych przypadków, kiedy niemożliwe jest dokonanie przesiadki we wczesnych godzinach rannych lub wieczornych.

3. Posiadam bilet okresowy na linię 13 zakupiony przed dniem wejścia w życie nowej organizacji komunikacji. Obecna trasa linii nie odpowiada mi. Czy mogę zwrócić zakupiony bilet?

Należy pamiętać, że do końca ważności biletu okresowego, którego okres ważności rozpoczął się przed dniem 17.11.2012, można podróżować dowolnym środkiem transportowym po dotychczasowej i obecnej trasie linii 13. Jeśli mimo wszystko pasażer woli dokonać zmiany numeru linii na który zakupił bilet okresowy, powinien udać się w tym celu do Punktu Sprzedaży Biletów. W przypadku biletu okresowego miesięcznego na określoną linię lub dwie linie komunikacyjne pasażer może dokonać bezpłatnie zmiany numeru/ów linii dwukrotnie w okresie ważności biletu. Pasażer, który ma wykupiony bilet na okres dłuższy niż 1 miesiąc ma prawo do dwukrotnej zmiany numeru linii w każdym miesiącu ważności biletu. Zwrotu biletu można natomiast dokonać najpóźniej 16 dni przed końcem ważności biletu okresowego.

4. Dlaczego nie da się wsiąść do „13"?

Linia tramwajowa nr 13 jest jedyną, którą z kierunku Bronowic można dostać się bezpośrednio na Plac Wszystkich Świętych oraz ulicę Krakowską. Z racji na dużą popularność, jaką cieszy się powyższe połączenie do obsługi tej linii zostały skierowany jedne z najnowocześniejszych tramwajów posiadanych przez operatora, czyli Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie S.A.: Bomardier NGT6. Przepełnienia panujące na linii „13" zostały dostrzeżone i obecnie analizowana jest możliwość zmiany taboru kursującego na tej linii, który będzie lepiej dostosowany do potoków pasażerskich na niej panujących (będzie posiadał większą pojemność).

5. Dlaczego „163" nie kursuje w weekendy?

Linia autobusowa nr 163 kursuje w relacji, która dotychczasowo nie była obsługiwana połączeniem bezpośrednim i nie było pewności, czy będzie cieszyć się popularnością. Dni oraz godziny jej kursowania zostały dostosowane do dojazdów oraz powrotów z pracy w dni powszednie. Jeśli zainteresowanie powyższym połączeniem będzie rosło, rozważone zostanie rozszerzenie oferty na cały dzień jak również w weekendy.

6. Dlaczego zmieniono przebieg linii 501 na terenie Nowej Huty (kursuje teraz z przystanku Struga, Al. Przyjaźni, Al. Róż, Obrońców Krzyża, Broniewskiego i dalej bez zmian do Bronowic Małych)?

Korekta przebiegu linii 501 na terenie Nowej Huty została wprowadzona, aby zwiększyć ofertę przewozową na ciągu od przystanku Struga, ulicami: Al. Róż, Żeromskiego oraz Obrońców Krzyża (linia stanowi dodatkowe połączenie w kierunku śródmieścia, poza linią 139). Dzięki takiemu przekierowaniu linii 501, odciąży ona linię 139, która szczególnie w godzinach szczytu cieszy się dużym zainteresowaniem Pasażerów. Na dotychczasowym odcinku linii 501 (od Alei Przyjaźni, ulicą Andersa do DH Wanda) Pasażerowie nadal mogą korzystać z linii 132, 142, 152, 172, 502 oraz 572, które w godzinach największego zapotrzebowania na przewozy łącznie realizują 25 kursów w ciągu godziny.

Najczęściej zadawane pytania dotyczące Komunikacji Miejskiej w Krakowie - część 1

W poniedziałek funkcjonowanie rozpoczęła infolinia marszrutyzacyjna. Podczas dyżurów inspektorzy ZIKiT starają się odpowiedzieć mieszkańcom Krakowa na pytania związane z nową siatką połączeń. Oto te zadawane najczęściej:

Jak dojechać z przystanków zlokalizowanych przy ulicy Najświętszej Panny Marii do przystanku „Struga"?

Nowy przebieg linii 113 spowoduje, że podczas realizowania powyższej podróży konieczne będzie dokonanie przesiadki. Obsługę ulicy Najświętszej Panny Marii realizować będzie linia 121, którą można będzie dojechać do przystanku „Lesisko" i tam dokonać przesiadki na linie 153 lub 193. Alternatywny sposób to dojazd w przeciwnym kierunku linią 121 do przystanku „Centralna" i następnie linią 4 lub 22 do przystanku „Struga". Zmiana przebiegu linii 113 i 121 spowodowana jest koniecznością obsługi zwiększających się w ostatnim czasie potoków pasażerskich w ciągu ulicy Sołtysowskiej (ze względu na rozbudowę zabudowy wielorodzinnej). Obecnie obsługę tej ulicy zapewnia wyłącznie linia 121 z częstotliwością co ok. 20 minut w szczycie (po godzinach szczytu linia średnio kursuje co ok. 45 minut), po zmianach kursowały tam będą dwie linie 113 i 121 z łączną częstotliwością w szczycie 15 minut, a poza godzinami szczytów co 30 minut.

Dlaczego znacznie zmniejszono częstotliwość linii 112?

Linia 112 pozostała na swojej obecnej trasie Rondo Grunwaldzkie – Tyniec Kamieniołom (bez kursów wariantowych do toru kajakowego) jednak zmniejszono jej częstotliwość do 40 minut uruchamiając dodatkowo z Tyńca do pętli Czerwone Maki linię nr 203 dzięki czemu rozszerzony został zakres obsługi w/w rejonu o nowe połączenie. Takie działanie również związane jest z uruchomieniem linii wspomagającej, która kursowała będzie na odcinku cieszącym się największym zainteresowaniem: Kostrze – Rondo Grunwaldzkie z częstotliwością 20 minut w szczytach i 80 minut poza szczytami komunikacyjnymi. Ponadto, linia 412 obsługiwana będzie taborem wielkopojemnym.

Dlaczego linia 116 została skrócona do pętli Czerwone Maki?

W związku z uruchomieniem nowego torowiska do pętli Czerwone Maki obsługę komunikacyjną w kierunku Mostu Grunwaldzkiego realizowały będą głównie linie tramwajowe. Zgodnie z Polityką Transportową dla Miasta Krakowa, aby nie dublować linii autobusowych na ciągach gdzie funkcjonuje tramwaj, po zmianie trasy linii 116 i skierowaniu jej do pętli „Czerwone Maki" pasażerowie będą mogli dojechać do Mostu Grunwaldzkiego liniami tramwajowymi 11, 18 lub 52, albo linią autobusową 194 (co 12 przez cały dzień). Z osiedla od Fortem będzie można też wyjechać w stronę Miasta linią 178 (kursuje co 12 minut w szczycie i 24 poza szczytem komunikacyjnym) częściowo obsługiwanej taborem wielkogabarytowym i dokonać przesiadki na wspomniane linie tramwajowe lub autobusową linię nr 194 np. na przystanku „Lipińskiego".

Dlaczego linia 8 została skierowana do Cichego Kącika? Jak będzie można się dostać z Bronowic Małych do Podgórza?

Skierowanie linii 8 do Cichego Kącika zostało poprzedzone analizami więźby ruchu, które wykazały, że zdecydowanie większe potoki pasażerskie występują w relacji Bronowice Małe – Nowy Bieżanów niż Bronowice Małe – Borek Fałęcki.

Po wprowadzeniu zmian do Bronowic Małych kursować będą linie tramwajowe nr 4 (z częstotliwością co 10 minut przez cały dzień), 13 (z częstotliwością 10 minut przez cały dzień) oraz 24 (z częstotliwością 10 minut w godzinach szczytów i 20 poza godzinami szczytu). Ponadto, do pętli tramwajowej Bronowice kursować będą linie tramwajowe 14 (z częstotliwością 20 minut przez cały dzień) oraz 20 (z częstotliwością 10 minut przez cały dzień). Jeśli chodzi o trasy linii to nie zmienią się marszruty linii 4, 14, 20 oraz 24, natomiast linia 13 zostanie skierowana na trasę od Bronowic Małych ulicami: Bronowicką, Królewska, Karmelicką, Podwale, Franciszkańską, Stradomską, Krakowską, Limanowskiego, Wielicką do Nowego Bieżanowa. Tak więc potoki do Podgórza, które do tej pory obsługiwane były przez linię 8 przejmie linia 13. Do obsługi tej linii po wprowadzeniu zmian kierowane będą niskopodłogowe wagony Bombardier.

Czy na podstawie biletu okresowego na linię 10 ważnego np. do 16 grudnia można jeździć po starej trasie linii 10 od os. Piastów nową linią 52?

Do końca ważności biletu tj. w tym przypadku do 16 grudnia br. można będzie jeździć po dotychczasowej trasie linii nr 10 wszystkimi innymi pojazdami (autobusami, tramwajami), w tym również linią nr 52 na odcinku os. Piastów – Rondo Czyżyńskie, a także po nowej trasie linii nr 10. Ponadto, zgodnie z uchwałą taryfową linią 52 na podstawie biletu okresowego na linię 10 można podjechać aż do przystanku Starowiślna (jeden przystanek po ustaniu wspólnej trasy linii 10 i 52).

Jednocześnie można bezpłatnie w jednym z Punktów Sprzedaży Biletów Okresowych zmienić numer linii na inną linię, jeżeli zmiana trasy linii nr 10 pasażerowi nie odpowiada.

Przypominamy zasady zachowania ważności biletów okresowych,

Na podstawie biletów okresowych (na 1 linię lub na 2 linie), których okres obowiązywania rozpoczął się przed wprowadzeniem zmian układu linii komunikacji miejskiej w Krakowie (do 16 listopada), do upływu okresu ważności biletu, mogą być wykonywane:

- w przypadku zmiany trasy linii – przejazdy wszystkimi innymi liniami

(autobusami, tramwajami) na dotychczasowej i na zmienionej trasie linii,

- w przypadku likwidacji linii - przejazdy wszystkimi innymi liniami (autobusami, tramwajami) na trasie zlikwidowanej linii.

Dodatkowo informujemy:

Pasażer korzystający z biletu okresowego na określoną linię lub dwie linie komunikacyjne jest uprawniony do przejazdów po trasie tej/tych linii (od przystanku poprzedzającego rozpoczęcie wspólnej trasy do pierwszego przystanku po ustaniu wspólnej trasy) pojazdami każdej innej linii dziennej i nocnej. Przyjmuje się, że „wspólną trasę" mają linie, których przebieg w określonym kierunku na długości co najmniej jednego odcinka międzyprzystankowego jest wspólny. Rozpoczęcie/ustanie wspólnej trasy następuje na przystankach o tej samej nazwie, rozpoczynających (lub kończących) wspólny odcinek.

Pasażer korzystający z biletu okresowego miesięcznego na określoną linię lub dwie linie komunikacyjne może dokonać bezpłatnie zmiany numeru/ów linii dwukrotnie w okresie ważności biletu. Pasażer, który ma wykupiony bilet na okres dłuższy niż 1 miesiąc ma prawo do dwukrotnej zmiany numeru linii w każdym miesiącu ważności biletu.