Wiadomości komunikacyjne

Lokalizacja nowych wiat przystankowych.

Uprzejmie informujemy, że w bieżącym roku planowane jest postawienie nowych wiat na pięćdziesięciu przystankach komunikacyjnych.

Zobacz wytypowane lokalizacje.

Zintegrowany bilet Przewozy Regionalne – Komunikacja Miejska w Krakowie

ZINTEGROWANY BILET - imienny bilet okresowy, który jest wspólną ofertą biletu odcinkowego miesięcznego Przewozów Regionalnych i biletu miesięcznego Komunikacji Miejskiej w Krakowie.

Już od 1 stycznia 2013r. pasażer dokonujący zakupu zintegrowanego biletu Przewozy Regionalne - Komunikacja Miejska w Krakowie otrzyma bilet w zmienionej formie. Potwierdzenie rodzaju i zasięgu wykupionego biletu na Komunikację Miejską umieszczone będzie na papierowym wydruku imiennego biletu odcinkowego PR a nie jak do tej pory w formie znaczka naklejonego na jego rewersie. Zintegrowane bilety będą sprzedawane przy użyciu elektronicznych systemów sprzedaży PR we wszystkich kasach biletowych PR oraz przy użyciu terminali mobilnych używanych w pociągach PR.

Zwiększa się też liczba opcji przy wyborze biletu miesięcznego na Komunikację Miejską w ramach zakupu zintegrowanego biletu. Teraz kupując bilet zintegrowany można wybrać bilet miesięczny na przejazdy jedną, dwoma lub wszystkimi liniami KMK w I strefie biletowej (Miasto) i/lub jedną linią KMK w II strefie biletowej (Aglomeracja).

ZINTEGROWANY BILET = KOMFORT + WYGODA

ZINTEGROWANY BILET = JEDEN BILET NA POCIĄG, AUTOBUS i TRAMWAJ

Czytaj więcej ...

Godziny otwarcia Punktów Sprzedaży Biletów okresowych w okresie Świąt Bożego Narodzenia oraz Nowego Roku

24.12.2012 (Wigilia),  PSB będą czynne w godzinach:

- ul. Podwale 3/5                                 -7:00 - 14:00

- os. Centrum D bl.7                           -7:00 - 14:00

Czytaj więcej...

Dlaczego linia nr 8 nie jeździ do Bronowic?

Teoretycznie istnieje możliwość skierowania linii 8 na powrót do Bronowic Małych, jednak wiązałoby się to z cofnięciem z tej dzielnicy innej linii tramwajowej. W efekcie poszkodowana zostałaby dużo większa liczba pasażerów niż jest to w tym momencie.

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu projektując nową sieć połączeń Komunikacji Miejskiej opierał się na badaniach przeprowadzonych przez naukowców z Politechniki Krakowskiej, którzy na podstawie informacji o kierunkach przemieszczania się pasażerów w Krakowie opracowali bardzo dokładny model ruchu. Dzięki niemu, oraz przy pomocy zaawansowanych programów symulacyjnych, nasi pracownicy są w stanie bardzo dokładnie kreślić (przewidzieć) kierunki przemieszczania się pasażerów.

W tym momencie jednym z najbardziej obciążonych ciągów tramwajowych w Krakowie jest odcinek pomiędzy Bronowicami a Teatrem Bagatela. Według badań największe zapotrzebowanie na bezpośrednie połączenie z Bronowicami występuje w Nowej Hucie, Nowym Bieżanowie i Kurdwanowie. Dużo mniejsza liczba pasażerów dojeżdża do Bronowic z rejonu Borku Fałęckiego.

Przed marszrutyzacją do Bronowic, w trakcie szczytów komunikacyjnych, dojeżdżało 30 pociągów tramwajowych w ciągu godziny. Było to maksimum przepustowości jaką mogło przyjąć torowisko, a szczególnie skrzyżowanie ul. Królewskiej, Karmelickiej i Alei Trzech Wieszczów. Każdy dodatkowy pociąg na tym ciągu spowodowałby zator i paraliż komunikacyjny. Obecnie do Bronowic, w trakcie szczytów komunikacyjnych, dojeżdża 27 pociągów tramwajowych. Pierwsze obserwacje napełnień na tym odcinku po wprowadzeniu zmian pokazują, że zmniejszenie ilości składów o 3 przy jednoczesnym skierowaniu większego taboru do obsługi linii 24 nie wpłynęło na pogorszenie komfortu podróży, polegającego na znacznym wzroście napełnień w pociągach tramwajowych.

Przygotowując reformę komunikacyjną ZIKiT musiał zdecydować z jakiego połączenia z Bronowicami zrezygnować, gdyż utrzymanie wszystkich linii, przy wprowadzeniu dodatkowych kursów tramwaju numer 24, spowodowałoby znacznie przeciążenie układu komunikacyjnego. Analizowana była każda linia z osobna.

W wyniku badań okazało się, że to właśnie linia 8 przewoziła najmniejszą liczbę pasażerów na całej trasie (Borek Fałęcki – Bronowice Małe). Owszem napełnienie tramwaju numer 8 na całej pierwotnej trasie było znaczne, jednak znakomita większość pasażerów (ok. 90 proc.) poruszała się albo z Borku Fałęckiego do centrum miasta (w tym momencie takie połączenie zapewnia linia 8), albo z Bronowic do centrum i Podgórza (w tym momencie taką podróż można zrealizować przy pomocy linii 13). Tylko niewielki, przeszło dwa razy mniejszy niż z Kurdwanowa i Nowego Bieżanowa, odsetek pasażerów podróżował bezpośrednio pomiędzy Borkiem Fałęckim i Bronowicami.

Reasumując: teoretycznie istnieje możliwość skierowania linii 8 na powrót do Bronowic Małych, jednak wiązałoby się to z cofnięciem z tej dzielnicy innej linii tramwajowej. W efekcie poszkodowana zostałaby dużo większa liczba pasażerów niż jest to w tym momencie.

Najczęściej zadawane pytania dotyczące Komunikacji Miejskiej w Krakowie - część 2

W sobotę (17.11) w Krakowie wprowadzona została nowa sieć połączeń Komunikacji Miejskiej. W związku z tym Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu uruchomił infolinię dzięki której pasażerowie mogą uzyskać informacje na temat nowych marszrut linii autobusowych i tramwajowych. Poniżej prezentujemy kwestie najczęściej poruszane przez pasażerów:

1. Czy linia 482 mogłaby zatrzymywać się na przystanku Mistrzejowice przed pętlą autobusową?

W najbliższych dniach planowana jest korekta rozkładu jazdy linii 482, która będzie obejmowała zatrzymanie linii na przystanku Mistrzejowice przed pętlą autobusową.

2. Czy jest możliwość dokonania korekty obowiązujących rozkładów jazdy?

Pracownicy ZIKiT zapisują wszystkie zgłoszenia dotyczące korekty rozkładów jazdy.

Od soboty 01.12 planuje się wprowadzić pierwsze korekty, dotyczące tych przypadków, kiedy niemożliwe jest dokonanie przesiadki we wczesnych godzinach rannych lub wieczornych.

3. Posiadam bilet okresowy na linię 13 zakupiony przed dniem wejścia w życie nowej organizacji komunikacji. Obecna trasa linii nie odpowiada mi. Czy mogę zwrócić zakupiony bilet?

Należy pamiętać, że do końca ważności biletu okresowego, którego okres ważności rozpoczął się przed dniem 17.11.2012, można podróżować dowolnym środkiem transportowym po dotychczasowej i obecnej trasie linii 13. Jeśli mimo wszystko pasażer woli dokonać zmiany numeru linii na który zakupił bilet okresowy, powinien udać się w tym celu do Punktu Sprzedaży Biletów. W przypadku biletu okresowego miesięcznego na określoną linię lub dwie linie komunikacyjne pasażer może dokonać bezpłatnie zmiany numeru/ów linii dwukrotnie w okresie ważności biletu. Pasażer, który ma wykupiony bilet na okres dłuższy niż 1 miesiąc ma prawo do dwukrotnej zmiany numeru linii w każdym miesiącu ważności biletu. Zwrotu biletu można natomiast dokonać najpóźniej 16 dni przed końcem ważności biletu okresowego.

4. Dlaczego nie da się wsiąść do „13"?

Linia tramwajowa nr 13 jest jedyną, którą z kierunku Bronowic można dostać się bezpośrednio na Plac Wszystkich Świętych oraz ulicę Krakowską. Z racji na dużą popularność, jaką cieszy się powyższe połączenie do obsługi tej linii zostały skierowany jedne z najnowocześniejszych tramwajów posiadanych przez operatora, czyli Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie S.A.: Bomardier NGT6. Przepełnienia panujące na linii „13" zostały dostrzeżone i obecnie analizowana jest możliwość zmiany taboru kursującego na tej linii, który będzie lepiej dostosowany do potoków pasażerskich na niej panujących (będzie posiadał większą pojemność).

5. Dlaczego „163" nie kursuje w weekendy?

Linia autobusowa nr 163 kursuje w relacji, która dotychczasowo nie była obsługiwana połączeniem bezpośrednim i nie było pewności, czy będzie cieszyć się popularnością. Dni oraz godziny jej kursowania zostały dostosowane do dojazdów oraz powrotów z pracy w dni powszednie. Jeśli zainteresowanie powyższym połączeniem będzie rosło, rozważone zostanie rozszerzenie oferty na cały dzień jak również w weekendy.

6. Dlaczego zmieniono przebieg linii 501 na terenie Nowej Huty (kursuje teraz z przystanku Struga, Al. Przyjaźni, Al. Róż, Obrońców Krzyża, Broniewskiego i dalej bez zmian do Bronowic Małych)?

Korekta przebiegu linii 501 na terenie Nowej Huty została wprowadzona, aby zwiększyć ofertę przewozową na ciągu od przystanku Struga, ulicami: Al. Róż, Żeromskiego oraz Obrońców Krzyża (linia stanowi dodatkowe połączenie w kierunku śródmieścia, poza linią 139). Dzięki takiemu przekierowaniu linii 501, odciąży ona linię 139, która szczególnie w godzinach szczytu cieszy się dużym zainteresowaniem Pasażerów. Na dotychczasowym odcinku linii 501 (od Alei Przyjaźni, ulicą Andersa do DH Wanda) Pasażerowie nadal mogą korzystać z linii 132, 142, 152, 172, 502 oraz 572, które w godzinach największego zapotrzebowania na przewozy łącznie realizują 25 kursów w ciągu godziny.